Moshi, safari en werkweek

21 januari 2019 - Arusha, Tanzania

Hoi allemaal! Welkom bij een nieuw verhaaltje over mijn ervaringen in Tanzania en bedankt dat je nog steeds geïnteresseerd bent! :)

Ik ben nu ongeveer 2,5 week hier in Arusha. De eerste 1,5 week zat ik niet zo lekker in mijn vel en wist ik niet hoe ik de 10 weken fatsoenlijk vol ging houden. Dit kwam o.a. doordat ik me erg ziek voelde maar nog niemand echt kende. (Ik heb antibiotica gekregen voor een infectie in mijn darmen dus lichamelijk voel ik me weer helemaal goed.) Inmiddels ken ik een aantal andere vrijwilligers beter en voel ik me meer thuis bij mijn gastgezin. De eerste week was ik ook best onzeker op straat, maar je leert om te gaan met de begroetingen en de drukke wegen. Ik heb via Projects Abroad een Swahili les gehad waar begroetingen, jezelf voorstellen en een stukje cultuur naar voren kwamen. Daardoor loop ik ook met meer zelfvertrouwen over straat!

Ook weet ik inmiddels wel een beetje de weg in de buurt en als ik het niet meer zou weten, heb ik een aantal nummers van zeer betrouwbare taxichauffeurs die je voor een kleine prijs naar huis brengen.

Op straat zijn het vooral de schoolkinderen die mzungu's (Europeanen/blanken) heel interessant vinden en ze willen maar wat graag je aandacht of even snel een boks. Kleine kindjes komen soms naast je lopen, pakken je hand vast en lopen zo een stuk met je mee. Ze glunderen dan helemaal van geluk en dat is grappig om mee te maken!

Het is hier iedere dag rond de 30 graden (volgende week wel tot 35!). Afgelopen woensdag heb ik de eerste hevige regenbuien meegemaakt. Er zijn dan veel minder mensen op straat, alles is modder en alle 'geulen' op straat zijn volgelopen met water.

Wat betreft nachtrust heb ik inmiddels het goede ritme te pakken. Om 22:00 ben ik al hartstikke moe en val ik vaak al in slaap, dan is het in Nederland pas 20:00. In het begin van mijn trip droomde ik heel veel rare dingen en lag ik vaak wakker, maar dat is gelukkig ook afgelopen!

Aangezien ik al een tijdje geen blog meer heb geschreven, wil ik jullie vertellen over de afgelopen 2 weekenden.
Het eerste weekend was een weekend in Moshi, hier staat het tweede huis van mijn gastfamilie. Dit huis staat aan de voet van de Kilimanjaro. Helaas was het te bewolkt om de hele Kilimanjaro te bewonderen, maar ik heb in de ochtend wel een besneeuwde top gezien.
Het huis ligt in een soort jungle achtig gebied. Overal waren bananenbomen en het was één lange zandweg naar boven. Ik zal een paar foto's van de omgeving toevoegen!
Achter het huis liep je tegen een stal met 2 koeien en 2 geiten aan. Deze zijn eigendom van mijn huisvader en worden verzorgd door een huisjongen die in een kamer naast de koeien woont. Als je een stukje door loopt, loop je direct de 'jungle' in. Dit begint met de bananenplantage van mijn huisvader. Iets verderop is er nog een stuk land dat ook eigendom is van hem. Hier groeien planten op om de koeien en geiten te voeden.

In deze 'jungle' zie je her en der kleine zelfgemaakte huisjes staan waar mensen bijvoorbeeld zijn aan het wassen of kletsen met elkaar. Het is heel bijzonder om te zien dat er mensen zijn die in zo'n omgeving en huisjes wonen (maar die toch alles wat nodig is hebben en hartstikke gelukkig zijn). Ik heb een kleine rondleiding gehad en we kwamen langs een van de eerste huisjes die daar werden gebouwd, zie foto! Ook stonden er op een paar plaatsen barretjes, gemaakt van hout, waar lokaal gebrouwen alcohol gedronken kon worden.

Tegenover het huis van mijn huisvader is een pub, ook eigendom van hem. Hierbij moet je je een tafel en paar stoelen, een kleine ruimte binnen en een paar flesjes bier en fris voorstellen. Het is me een raadsel waarom hij een pub begint op een plek waar alleen een paar bewoners langs komen, want toeristen zal je er niet gauw tegenkomen.

Zaterdag zijn we in de ochtend een stukje gaan rijden door het gebied. We kwamen langs een school, een kerk, een slager en een ziekenhuisje. De slager is gewoon een balie waar je 1 of 2 soorten vlees kunt kopen  Het ziekenhuisje is uiteraard niet te vergelijken met een ziekenhuis zoals wij ze kennen. Dit was een klein gebouwtje dat eruit zag als iets wat 70 jaar geleden gebruikt werd en nu verlaten is, maar toch wordt het gewoon nog gebruikt. Er waren een paar kamers met bedden die scheef door de ruimte stonden (zonder matras of dekens) en ruimtes met medicatie of een laboratorium (1 microscoop, een paar reageerbuisjes en wat papieren). Alles was heel erg kaal, donker en onhygiënisch en er werkten 1 dokter en 1 non. Helaas heb ik binnenin geen foto's kunnen maken, maar ik heb 2 foto's toegevoegd van de entree.

In de middag ben ik met een vrouw uit de buurt naar het centrum van Moshi gegaan. Hier was een hele grote markt waar ze alles verkochten wat je je maar bedenken kan. Ik was, zo ver ik heb gezien, de enige blanke en werd dan ook van alle kanten aangesproken en aangeraakt.

Op zondag ben ik in de ochtend mee naar de kerk geweest. De mis duurde 2,5 uur en uiteraard was alles in Swahili, dus ik kreeg weinig mee van de inhoud.

Dan door naar het afgelopen weekend. Zoals sommigen misschien al op mijn Facebook hebben gelezen, zijn we op safari geweest. Dit was het beste weekend tot nu toe!! We zijn onder leiding van een hele leuke gids naar twee verschillende parken geweest.

De zaterdag bestond uit een vroeg vertrek en een dagje doorbrengen in het Tarangire National Park. We hebben ontzettend veel dieren gezien en met name de giraffes, olifanten en zebra's kwamen heel dichtbij.

Tijdens de lunch op een pauzeplaats met bankjes liepen er constant aapjes om de tafel heen te wachten tot ze eten konden stelen. Tot 2x toe is het ze gelukt om de tafel op te springen en crackers en een banaan te stelen.
Het was heel indrukwekkend om al deze wilde dieren van zo dichtbij te zien!! Zie voor foto's mijn FB pagina.

Op de heen- en terugweg naar het park staan er veel kindjes langs de weg met hun handen in de lucht te schreeuwen om eten of water. Het voelt onnatuurlijk en vreemd om gewoon langs deze kinderen te rijden, maar een andere optie heb je niet...

We hebben overnacht in een schoon en gezellig hotelletje met zwembad en de maaltijden inbegrepen. Het diner en het ontbijt waren erg lekker. We zijn zondag vroeg weer op weg gegaan naar het volgende safaripark.

Op zondag zijn we naar de Ngorongoro Crater geweest. Ooit was dit een vulkaan, maar na instorting is dit een grote krater geworden waar heel veel dieren in leven. Om in de krater te komen moet je een lange weg naar 2400m hoogte rijden (adembenemend uitzicht) en daarna rijd je naar beneden de krater in. Hier waren vooral veel buffalo's en zebra'a te zien, maar ook de leeuwen en olifanten waren in grote getallen aanwezig. Er lag een leeuw vlak naast onze jeep en vlak voordat we terug naar boven gingen, liep er een gigantische olifant vlak langs de auto. Hiervan heb ik een filmpje geplaatst bij 'video's'.

Natuurlijk heb ik afgelopen week en vandaag gewerkt, daarvoor ben ik immers hier in Tanzania. Op woensdag is er een nieuwe vrijwilliger begonnen bij ons bouwproject, namelijk een man van (niet schrikken...) 83 jaar. Hij is engineer van beroep geweest en wil graag zijn steentje bijdragen aan het project. Buiten dat hij logischerwijs wat sneller vermoeid is, werkt hij heel goed mee en komt zijn kennis soms ook van pas!
We zijn nu bijna klaar met stucadoren van de binnenkant van de muren. Als dit helemaal af is gaan we verder met de vloer. Na de vloer komen de ramen en het plafond en daarna zal er door de kinderen gebruik worden gemaakt van de eetzaal. Wij zullen dan verder gaan werken aan de buitenkant van het gebouw.

Woensdagavond heb ik met 6 andere vrijwilligers gegeten in een Mexicaans restaurant. Het is lekker om af en toe eens iets anders te eten dan het lokale voedsel. Hier thuis in het gastgezin eten we vooral rijst. Hierbij komt dan een saus met bonen of een saus met stukken vlees. Ook staat er uiteraard regelmatig banaan op tafel, maar de banaan die ze gebruiken in de maaltijden smaakt totaal niet zoet of naar banaan. Het smaakt naar een soort aardappel.
Voor ontbijt krijgen we alleen boterhammen (zonder beleg of iets anders), dus ik heb in de supermarkt cornflakes en melk gekocht om mijn eigen ontbijt te maken. Heb de energie toch wel nodig voor het bouwen.

Ze zeggen hier vaak: Wie voor een lange tijd naar Tanzania gaat, moet naar het eiland Zanzibar gaan. Deze week heb ik daarom met 7 anderen een vlucht geboekt voor 5 dagen en 4 nachten (vertrek op 30 januar. Het is een eiland dat hoort bij Tanzania en het is heel toeristisch. Deze dagen zijn vooral met als doel om te relaxen op het strand en het vakantiegevoel te hebben. Zoek maar eens foto's van Zanzibar op Google en je ziet direct wat ik bedoel!

Dit was weer even alles wat ik met jullie kan delen. Natuurlijk krijg ik iedere dag opnieuw heel veel indrukken, maar het is lastig deze allemaal in woorden om te zetten. Soms zou ik wel willen dat ik gewoon de hele dag een camera op mijn hoofd had om jullie mee te laten kijken met wat ik zoal doe.

Jullie horen snel weer van me!

Liefs,

Lisanne

1. Patricia Dohmen:
    21 januari 2019
    Heel veel plezier in Zanzibar en hopelijk weer snel een verhaal 😘
  2. Els Waalboer:
    21 januari 2019
    Weer een super verhaal Lisanne....
    Wat maake je veel mee , als ik jonger was ging ik ook en nee ik ben geen 83 .... maar kan niet 😞!!
    Geniet van alles 200% dikke knuf 😘
  3. Antoine Eggen.:
    21 januari 2019
    Wat een mooi verhaal weer Lisanne. Wat beleef je veel.
    Kijk nu alweer uit naar jouw volgende verhasl.
    Grtjs van Antoine.
  4. Maurice:
    22 januari 2019
    Leuk verhaal weer en leuk dat je naar Freddy's geboorteplaats gaat!😊
  5. G.j.f.m.schouten:
    22 januari 2019
    opa gijs en oma zus,
    ben ontzettend trots op jou jij doet het toch maar jij behoord ook bij de fam. van nigel en beschouwen jou ook als ons klein kind als jij dat wil tenminsten lieve lissanne geniet er van het is ook een leer proces plus leer je alles te accepteren met alle luxe die hier is en toch niet tevreden zijn ben reuze trots op jou
    groetjes opa gijs oma zus
  6. Monique Starmans:
    23 januari 2019
    Tjee Wat een avontuur, dit blijft je leven lang bij je, foto's geven wel een goede indruk dat je ergens fatsoenlijk zit, benieuwd naar je volgende verslag groetjes
  7. Monique Schipper:
    23 januari 2019
    Fijn dat het nu goed met je gaat! Geniet van alles wat je meemaakt 😊het was weer fijn om te lezen wat je mee maakt
  8. Tiny:
    24 januari 2019
    weer fijn om dit te lezen ,zo kunnen we een beetje invoelen ,wat je meemaakt ,goed om er een tussen uit te gaan ,dan houd je het ook vol ,geniet nog van je tijd daar ,dag liefje