Week 3 in Tanzania

25 januari 2019 - Arusha, Tanzania

Hoi allemaal,

Week 3 van mijn reis is alweer voorbij gevlogen en ik heb nog 7 weken te gaan. In deze 7 weken hoop ik zo veel mogelijk werk te kunnen verrichten in de school en in de weekenden dingen te ondernemen met andere vrijwilligers.

Gisteren zijn er weer 2 nieuwe jongens bij het bouwproject gekomen, dus we rennen nu met 5 vrijwilligers en 1 Masai bouwer rond. Tot nu toe ben ik het enige meisje, maar ik werk gewoon even hard als de jongens hoor! ;)

Deze week hebben we de binnenkant van de muren afgemaakt en uiteraard onze namen in het cement gezet als aandenken aan ons werk. Vandaag zijn de mannen begonnen met het uitgraven van de vloer en heb ik een begin gemaakt aan het stucadoren van de buitenkant van de muren. Hier ga ik maandag weer mee verder, dus de schaduw en het koele briesje van binnen wordt vervangen door de hete zon van buiten. Het wordt volgende week weer tot 35 graden dus het lijkt me verstandig om een extra litertje water mee te nemen. Gelukkig kan ik gewoon pauze nemen en water drinken wanneer ik maar wil. Zoals ze in Afrika zeggen: pole pole! (Rustig aan, geen stress)

De 2 Zweedse vrijwilligsters van het teaching project in de Masai school hebben deze week met een crowdfundactie binnen hun vriendengroep een mooi bedrag opgehaald om regenlaarsjes en regenjasjes te kopen voor alle kindjes. Toen het vorige week namelijk erg regende, konden er maar 4 kindjes naar school komen. Deze kindjes waren helemaal doorweekt en vies en zo zijn de 2 meiden op het idee gekomen, heel goed!

Aan de dala dala ben ik inmiddels wel gewend, maar het blijft iedere dag weer een bijzondere rit. Ik heb nog geen dala dala meegemaakt die niet bijna uit elkaar valt. De meters op het dashboard doen het 9/10 keer niet, alles wat los kan hangen hangt los en rammelt, in plaats van de handrem wordt er gebruik gemaakt van stenen voor de wielen en om het voertuig te kunnen starten moet er eerst van een klein bergje op het dala dala station af worden gereden om vaart te maken.
Aangezien mijn bestemming meestal in de buurt van de Masai omgeving is (i.v.m. werk), zit de dala dala vaak vol met Masai mensen en word je bedekt met rood/zwart en blauw/zwart geblokte kleden. Ook lopen deze Masai mensen vaak op stukken autoband. Er is dan gewoon een stuk van een rubberen band uitgesneden waar de voet in past en hier is met wat touw of rubber een teenslipper van gemaakt. Voor deze mensen heel normaal en op zich zeker niet dom, want het zal niet snel verslijten.

Naast alle Masai mensen in de dala dala komen er ook regelmatig mensen binnen die met gemak 3 kippen vast hebben, maar dan op de kop met de poten vastgebonden (het lijkt wel of dit iets in die beestjes verdoofd). De kippen worden dan gewoon onder de stoel neergelegd en later weer meegenomen. Ze zijn muisstil en bewegen niet, maar zogauw de poten worden losgemaakt springen ze weer rond.

Buiten kippen, geiten en koeien zijn er ook heel veel straathonden. Vaak zijn deze honden nog heel jong, hoogzwanger of net bevallen. Je kunt vrijwel altijd de ribben tellen en doordat ze gewoon aangereden en omver gelopen worden, lopen ze soms mank of missen ze een pootje. Geen leuk gezicht, maar ook dit is Afrika.

Dan even iets heel anders, de vrouwen in Afrika. Ik ben soms echt gefascineerd door hun uiterlijk. Afrikaanse vrouwen dragen heel vaak pruiken, dat is overduidelijk te zien. Ik heb niet veel verstand van haren, maar de manier waarop sommige vrouwen hun pruik dragen, kan niet goed zijn. Maar goed, om dat te compenseren dragen de meeste vrouwen wel prachtige jurken en rokken met alle kleuren van de regenboog! Ook de sieraden zijn vaak erg groot en kleurrijk.

De straten zijn inmiddels wel wat bekender voor me, maar toch blijf ik iedere dag nieuwe dingen zien. Op iedere hoek van de straat zitten vrouwen maiskolven te bereiden op een vuurtje om deze te verkopen. Iedere dag voordat we op worden gehaald door de jeep om naar het werk te gaan, loop ik even langs 3 vrouwen die Chapati maken. Dit is een soort combinatie van brood en een pannenkoek (maar heeft de vorm van een pannenkoek). Het wordt gemaakt van water, bloem en olie. Ze zijn warm en hebben verschillende laagjes als je het open scheurt. Het heeft niet heel veel smaak, maar het is heerlijk als snack en kost maar 300 shilling (€0,11) per stuk. Vaak koop ik er een stuk of 10 om uit te delen aan de kindjes en andere vrijwilligers.

De mannen op straat houden zich vooral bezig met een carwash en/of auto- en motorreparaties. Ook dit vind je tientallen keren in een straat.

Dit weekend zullen we op zaterdag naar de Hot Springs in Moshi gaan. Dit is een natuurverschijnsel waar warm water naar boven komt. Het water is lichtblauw en kristalhelder en dus heerlijk om in te zwemmen. Ik heb van andere vrijwilligers gehoord dat de stroming in het water vrij pittig is.
Ook zwemmen er kleine visjes in het water die normaal in spa's of door pedicures gebruikt worden voor het wegknabbelen van dode huidcellen, bij thuiskomt hebben we dus glanzende, zachte voetjes!

Op zondag gaan we een dagje vertoeven in het Mount Meru Hotel. Hier betaal je eenmalig 15000 shilling (6€) om gebruik te maken van het zwembad en de ligbedden. Ook is er een mogelijkheid om te lunchen en dineren.
Het is een heel luxe hotel voor toeristen in Arusha. Voor de mensen die er verblijven is er niet heel veel respect vanuit de lokale bevolking. De mensen die in het Mount Meru Hotel verblijven, zijn in de ogen van de bevolking de typische mensen die alleen naar Afrika komen voor een safari en een duur hotel, maar die zeker niet meekrijgen hoe Afrika écht is en hoe het dagelijks leven eruit ziet voor de bewoners; iets wat wij als vrijwilligers wèl meekrijgen. Dit is een van de redenen waarom de Afrikanen meer respect hebben voor vrijwilligers dan voor de echte toeristen.

Volgende week dinsdag vertrekt mijn huisgenoot terug naar huis, laten we hopen dat er snel een nieuw persoon komt om me te vergezellen! Het voelt toch iets prettiger als je met twee mensen over straat loopt of een taxi kan nemen. Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs, Lisanne

1. Els Waalboer:
    25 januari 2019
    Veel plezier in/bij Hot springs ,heb de foto’s gezien super !!! Ook bij het hotel genieten en ik vond het leuk je stem ff te horen 😘
  2. Corina schouten:
    25 januari 2019
    hoii lisanne het valt mij op dat mensen om wat voor reden ook dieren overal mee naar toe nemen echt een beeste bende haha wel fijn te weten dat je je fijner gaat vinden in je dagelijks ritme geniet van je verwendag en je mini vakantie
    groetjes corina schouten
  3. G.j.f.m.schouten:
    26 januari 2019
    hoi lissanne
    wij zijn kei trots op jou
    en geniet zo veel je kan wat jij nu mee maakt dat kunnen er maar weinigen en een hele grote levens ervaring doe je op je zie nu ook het verschil tussen arm en rijk groetjes
    opa gijs oma zus
  4. Monique Starmans:
    26 januari 2019
    Weer een leuk verslag, keep up the good work ,💪👌
  5. Monique Schipper:
    28 januari 2019
    Ben weer op de hoogte met dit verhaal.. Was weer geweldig geschreven Lisanne
  6. Godfrey:
    21 maart 2019
    Lisanne
    It’s all double Dutch to me!! I’d love to read it
    Godfrey