Week 4 en 5 in Tanzania!

10 februari 2019 - Arusha, Tanzania

Hoi iedereen!

In verband met een mini-vakantie in Zanzibar en een vermoeiende week op het bouwproject, heeft het een hele tijd geduurd tot ik weer een blog kon plaatsen. Inmiddels heb ik nog maar zo'n 4,5 week te gaan in Afrika en dat betekent dat ik al over de helft van mijn tijd hier heen ben!

Er is de afgelopen 2 weken weer heel veel gebeurd en hier wil ik jullie graag over vertellen! Het is iets te veel om alle dagen af te gaan, maar ik zal de hoogtepunten eruit pikken :)

Om te beginnen zal ik vertellen over de voortgang bij het bouwproject. De afgelopen 2 weken waren we met 6 vrijwilligers op het project aan het werk, maar gisteren is 1 jongen helaas weer weg gegaan.
Vorige week maandag en dinsdag hebben we het glas in de raamkozijnen gezet. De week ervoor zijn alle afmetingen van de kozijnen doorgegeven en daardoor was al het glas al op de goede maat gesneden. Door middel van siliconenkit en een zwarte pasta hebben we zo bijna al het glas erin kunnen zetten. Ik vond het heel leuk werk om te doen! Helaas zijn er wel 4 ramen gesneuveld doordat de wind het glas eruit blies voordat de siliconenkit gedroogd was...
Zoals ik in het begin al schreef, was de afgelopen week op het project  erg vermoeiend. Het was een week vol mixen mixen mixen en sjouwen sjouwen sjouwen. Zoals ik in een eerdere blog al heb verteld is er geen elektriciteit beschikbaar op de bouwplaats en wordt er dus geen gebruik gemaakt van machines om mee te mixen. Met behulp van scheppen moesten we iedere dag +/- 100 emmers zand, 70 emmers grind, 6 zakken cement à 50 kg per stuk en héél veel emmers water slepen én mixen. Het gemixte geheel moesten we dan weer in emmers naar binnen dragen en op de grond uitspreiden waarna er met een lange ijzeren balk de vloer glad kon worden gestreken.
We hebben iedere dag 1/5 deel van de vloer gemaakt en deze laag van de vloer hebben we vrijdag dus afgemaakt!
Het bovenstaande was ons allemaal niet gelukt zonder de hulp van onze grote Masai vriend Ismaël. Omdat er al verwacht werd dat het hard werken ging worden, had onze lokale bouwer hem gevraagd of hij ons een handje mee wilde helpen. Ismaël heeft echt een indrukwekkend groot uithoudingsvermogen en dat kwam heel goed van pas deze week! Hij bleef de hele dag zonder problemen hard doorwerken (vooral mixen) en zo moe als wij mzungu's na een dag werken waren, zo energiek en opgewekt was hij nog steeds. Tussen het werken door zorgde hij ook voor wat entertainment met zijn Masai dansjes/gezang en met de paar Engelse woorden die hij kent vertelde hij, samen met Thomas de bouwer, verhalen over hun cultuur!

Zie de foto's voor een beter beeld van wat we deze week hebben gedaan

Ook wil ik jullie iets vertellen over de Masai market waar ik nu 2 keer heen ben geweest. De Masai market is een overdekte markt in een soort loods met een paar 'gangen' en héél veel winkeltjes links en rechts van het gangpad. De winkeltjes verkopen eigenlijk allemaal hetzelfde, voornamelijk souvenirs. Voor ieder winkeltje zit een eigenaar die er alles aan doet om je bij zijn/haar winkeltje naar binnen te krijgen. Je kunt je wel voorstellen dat je dus van alle kanten aangesproken wordt en dat maakt een bezoekje aan de markt wel een beetje vermoeiend. Wel is alles wat ze verkopen heel mooi! Het is de bedoeling dat je over de prijs van een souvenir onderhandelt. De eigenaar van het winkeltje begint vaak met een erg hoog bedrag, aan jou de uitdaging om zo veel mogelijk geld van het bedrag af te krijgen.

Gisteren zijn we met 8 mensen naar een Snake Park geweest. Voor 20 dollar per persoon zijn we door een gids langs alle slangen, krokodillen en schildpadden geleid en hij heeft bij iedere slang wat interessante info gegeven. Ik vond het leuk om de verschillen in de slangen te zien. Sommige slangen zijn echt zo goed gecamoufleerd dat je moeite moet doen om ze in hun hokje te zien liggen. Op het einde hebben we ook bijna allemaal een slang vastgehouden!
Na wat gedronken te hebben zijn we naar een Masai museum gegaan die ook onderdeel van het park was. Door een gids zijn we door een paar donkere en warme ruimtes geleid. In deze ruimtes waren Masai huisjes nagebouwd en door houten 'poppen' werd uitgebeeld hoe bijvoorbeeld een besnijdenis uit werd gevoerd (dat is tegenwoordig wettelijk verboden), wat de verschillende gekleurde kleding bij vrouwen en mannen betekent en hoe het eruit ziet als ze een koe in de nek schieten om vervolgens het bloed op te vangen en te drinken.
Na dit Masai museum hebben we ons met een paar meiden om laten toveren tot Masai vrouwen met omgeknoopte doeken en mooie sieraden, daarvan kun je de foto's op Facebook bekijken.
Op het einde van de dag was er nog een mogelijkheid om op kamelen te rijden, maar aangezien ze er niet zo gelukkig uit zagen heb ik dat zelf niet gedaan.

Dan last but not least: mijn 5-daagse vakantie in Zanzibar! Vorige week woensdag werden we (10 personen) om 4 uur in de nacht opgehaald met een taxi. De chauffeur moest iedereen ophalen bij zijn/haar gastgezin en het duurde langer dan we hadden verwacht, dus het werd nog flink stressen en het was de vraag of we onze vlucht wel gingen halen. Op ons e-ticket stond een vertrektijd van 06.30, maar dit bleek achteraf gelukkig 07.40 te zijn, dus hebben we de vlucht gewoon gehaald.
Ik had als enige wel de pech dat mijn vertrekdatum verkeerd in het systeem stond, dus ik moest voor 140.000 shilling (55 euro) mijn ticket naar een andere datum laten omzetten. Er is mij verteld dat ik dit geld terug kan vragen, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt...

De korte vlucht naar Zanzibar ging goed. Bij aankomst merkten we meteen dat het veel warmer was dan in Arusha. We moesten 1 uur naar het hotel rijden. Het hotel zag er heel leuk uit, de grond was een hele grote zandbak en dat gaf je echt het vakantie-gevoel. De huisjes waar je in verbleef stonden overal verspreid en zagen er heel schattig uit (zie foto's!). Binnen in de huisjes was het schoon en ruim genoeg, wel was er een gedeelde badkamer en toilet.
Het inbegrepen ontbijt was iedere ochtend fruit, brood of chapati, pannenkoeken of ei en vruchtensap.  Hmmm!

Helaas heeft een groot gedeelte van onze groep al op de eerste dag besloten toch liever naar een ander hotel te willen i.v.m. de gedeelde badkamer. Zij vertrokken op dag 2 naar een ander hotel, 1 uur van ons verwijderd. Ik vond het erg jammer dat we bijna niets meer als groep konden ondernemen, maar we hebben het met de overgebleven 4 mensen ook leuk gehad :)

Op de eerste dag hebben we natuurlijk meteen het strand bezocht, dit was maar 5 minuutjes lopen van het hotel. Het water was prachtig blauw en het strand heel wit. Er waren ontzettend veel kitesurfers en eigenlijk nauwelijks mensen die op het strand lagen, maar wij hebben uiteraard de rest van de dag gezond op het strand. :)

Op donderdag zijn we naar Stone Town geweest van waaruit we met de boot naar Prison Island zijn gevaren. Hier aangekomen zag ik echt het mooiste en kleinste strand dat ik ooit heb gezien. We zijn even naar de voormalige 'gevangenis' geweest (het is gebouwd om slaven op te sluiten, maar eigenlijk nooit gebruikt als gevangenis i.v.m. afschaffing slavernij). Vervolgens hebben we heel veel hele grote schildpadden gezien en zijn we uiteindelijk uiteraard nog de zee in gedoken. Zie de foto's van Prison Island!

Op donderdagavond was er een barbecue en een feestje in het hotel. Er was een live band en achteraf een DJ. We hebben het heel erg naar onze zin gehad (vooral door te kijken naar de spectaculaire dansmoves van de locals) en om 3 uur 's nachts zijn we nog even het zwembad in gedoken!

Op vrijdag zijn er 3 andere meiden aangekomen die alleen voor een weekendje kwamen. We hebben eigenlijk een luierdagje gehad en de hele dag aan het zwembad gelegen. In de avond hebben we lekker gegeten bij het hotel.

Op zaterdagochtend heel vroeg is een gedeelte van de groep met dolfijnen gaan zwemmen, maar daar voelde ik me zelf niet zo tot aangetrokken dus heb ik met 2 andere gewacht tot iedereen weer terug was met de bootjes. Vervolgens gingen we een blue safari doen. Dit houdt in dat je met de hele groep op een boot bent en ergens stopt om te gaan snorkelen. Er was heel veel fruit op de boot waar we van konden eten. We kregen snorkels en flippers van de gids die met ons mee was. Ik hou zelf helemaal niet zo van water en vissen dus ik was bang dat ik het niet leuk zou vinden, maar de onderwaterwereld zag er echt prachtig uit! We hebben heel veel mooie vissen gezien. Het zeewater wat ik in heb geslikt was wel iets minder :p. Als lunch hadden we allerlei dieren uit de zee (garnalen, kreeft, witte vis en octopus), frietjes, rijst en salade.

Op de zondag was het alweer de laatste dag. Na uitgecheckt te hebben in het hotel zijn we naar Stone Town gegaan om hier een dagje te vertoeven tot we naar het vliegveld moesten vertrekken. In Stone Town zijn we naar de spice market geweest en hebben we wat souvenirwinkeltjes bezocht. Natuurlijk zijn we ook even naar het geboortehuis van Freddie Mercury gelopen alvorens we de taxi naar het vliegveld namen.
Om 20.00 vertrok de vlucht naar huis en was de vakantie weer afgelopen.

Mijn huisgenootje is vorige week helaas terug naar huis gegaan, waardoor ik nu al 2 weken alleen in mijn gastgezin ben.
Er zijn in mijn huis maar 2 mensen die Engels kunnen praten en die zie ik beide niet zo vaak. Na het werken en in de avonden ben ik nu alleen, dus een huisgenootje om mee te kletsen en om samen mee de straat op te gaan zou nu wel welkom zijn. Eigenlijk is het heel vreemd dat er geen andere vrijwilliger naar mijn huis wordt gestuurd, want sommige gastgezinnen hebben wel 4 of 5 vrijwilligers. Ik probeer nu met Projects Abroad te regelen dat er zo snel mogelijk iemand naar mijn gezin komt, of dat ik desnoods naar een ander gastgezin verhuis (al zijn de andere gezinnen wel heel erg ver van mijn werk af). Ik houd jullie op de hoogte over hoe dit afloopt!

Hopelijk heb ik jullie, ondanks dat het wat langer heeft geduurd, weer voldoende op de hoogte gebracht over mijn Afrika-leventje :)

Dankjewel voor het lezen en tot snel!

Liefs Lisanne

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique Schipper:
    Benijdenswaardig Lisanne!
  2. Corina schouten:
    10 februari 2019
    leuke verslag en mooie foto's en ja de tijd vliegt om vooral omdat geen 1 dag saai is ik hoop dat je snel een tijdelijke huisgenoot krijgt :)
  3. Tiny:
    10 februari 2019
    leuk leuk weer ,toevallig net over je gehad ,met je ouders ,je doet het goed ,en ga NIET met een mesaij trouwen ,ik herhaal .....
  4. Joy:
    10 februari 2019
    Leuk om weer een blog te lezen, goed wat jullie doen met het bouwproject. Also, langs de geboorteplek van Freddie mercury, toen ik dat las werd ik een beetje jaloers hoor hahahhaha veel succes en plezier aan jou en het team de komende weken nog!!